Til Belgien med Lars Amby - torsdag den 8. - mandag den 12. september 2022

Prolog

Lars Amby arrangerer tur til Belgien en gang om året sammen med en gruppe af ølglade mennesker. De fleste er gengangere. Jeg kilede mig ind på turen sammen med Lars Egebjerg og hans gode ven Søren Gade. Undervejs blev der et enkelt afbud og Maries bror Jens Peter sprang til. Så vi var 4 mand fra ”7000”, der deltog i turen.

Lars Amby havde tilrettelagt et flot program for weekenden, men kort tid før vi skulle afsted, dukkede der en del ændringer op i programmet, så en ølsmagning fredag med Fons blev aflyst. Lørdag var afsat til en hel dag hos Het Anker, som især os 4 fra ”7000” havde glædet os til. Det blev også aflyst, åbenbart fordi der ikke var truffet konkrete aftaler med Het Anker.

Det var en streg i regningen, men vi valgte at vente og se, hvad Lars Amby og de andre på turen fandt på.

Torsdag den 8. september 2022 - Fra Fredericia til Mechelen

Vi kørte fra Fredericia onsdag aften den 7. september og vi nåede det sydlige Holland ved 8-tiden. Jagten på morgenmad gik ind og det var ikke så let. Google sendte os flere spøjse steder hen, indtil vi valgte at fortsætte – og stoppe ved en tankstation på motorvejen. Her lykkedes det at få lidt morgenmad.

Vi var i god tid til Mechelen, så jeg foreslog, at vi kørte forbi Westmalle klosterbryggeriet og gik en tur omkring klostret. Det var dejligt at få lidt frisk luft i håret efter en hel nats kørsel. Kl. godt 10 tillod vi os den luksus, at frekventere restauranten over for klostret og nyde turens første belgiske øl: En Westmalle Dubbel.

Westmalle
Søren på tur rundt om Westmalle klostret

Efter vi havde tjekket ind på Het Ankers hotel i Mechelen, mødtes hele gruppen (ca. 20 mand) til middag på Het Ankers Brasserie. Der var bestilt mad hjemmefra, så vi fik hurtigt serveret. Der var en spøjs stemning, for vi følte os ikke rigtig velkommen i Brasseriet. Tjenerne virkede direkte fjendtlige og det lå i luften, at de ikke gad have os på besøg. I starten kunne jeg ikke helt forstå det. Stemningen var selvfølgelig høj i gruppen, når en flok herrer bliver sluppet løs i en bryggeri restaurant med god og stærk øl. Senere gik det op for os, at det nok skyldes gruppens tidligere års besøg på Brasserie og hotel. Det har åbenbart været festligt tidligere og vi havde da også hørt nogle historier fra tidligere års besøg.

Jeg var alligevel chokeret over deres behandling af os. De vidste, at vi kom og de vidste, at vi kunne være lidt støjende i sådan en gruppe. Jeg forstod simpelthen ikke, hvorfor de så ikke i de mindste havde valgt at placere os i et lokale for sig selv – i stedet for den mest centrale placering lige foran baren.

Skilt fra Het Ankers Brasserie
Flokken samlet hos Het Anker

Fredag den 9. september 2022 - Heist-op-den-Berg

Fredagens ølsmagning med en, der hed Fons, var aflyst, fordi Fons var rejst udenlands. I stedet var der flertal for at køre til en nærliggende by Heist-op-den-Berg, som Lars Amby & co. tidligere havde besøgt. Vi kørte afsted i et par taxaer og efter en halv times kørsel, nåede vi frem til byen. Vi gik rundt i byens centrum og besøgte forskellige udskænkningssteder. Et enkelt sted blev der arrangeret en lille ølsmagning. Her virkede de til at være glad for at se gruppen. Et andet sted – en åbenbart kendt kælderbeværtning – virkede de ret ligeglade med, at vi kom, selv om gruppen glædede sig til at vise stedet frem.

Besøg i kælder i Heist op den Berg

Efter vi havde besøgt forskellige udskænkningssteder og fået noget at spise, konkluderede vi fra ”7000” gruppen, at vi ville tilbage til Mechelen og slutte dagen af dér. Vi tog afsked med de andre, der planlagde, at næste års tur skulle gå til Heist-op-den-Berg, når vi/de nu ikke var så godt behandlet hos Het Anker.

Vi søgte ned til banegården, for at tage toget tilbage til Mechelen. Efter nogen tid sad vi i et tog, men vi skulle via Antwerpen, for at komme til Mechelen.

I Mechelen gik traskede vi ned mod byens store torv, hvor vi fandt en restaurant, så vi kunne få lidt aftensmad. Vi var lidt trætte men ville dog slutte af med en øl på Het Anker. Her fik vi atter tjenernes fjendtlige indstilling at føle. Vores glas blev simpelthen ikke fyldt helt op. Der var mindre end 25 cl. i vores 33 cl. glas. Det brokkede jeg mig over og det hjalp absolut ikke på tingene. Så vi forlod lettere chokeret Brasseriet. Jeg forstod ikke, at de kunne behandle os så uprofessionelt.

Mechelen
Aftensmad i Mechelen

Lørdag den 10. september 2022 - Batteliek og Antwerpen

Vi skulle have tilbragt en hel dag på Het Anker med deres gamle eksportmanager Paul Barbier. Den aftale var af uransagelige årsager gået i vasken til stor skuffelse for os fra ”7000”. Det var egentlig den primære årsdag til, at vi var taget med på turen.

Morgenmad hos Het Anker

Flertallet besluttede at gå ud til Het Ankers kirke Batteliek i bydelen Battel. Det var en gåtur på 4-5 km. og nogle synes, at det var lidt langt. Men så havde vi jo fortjent en øl, da vi kom frem til denne spændende bygning.

Hos Batteliek

Der var stemning for at spise frokost på stedet men vi fra ”7000” bestilte en taxa og kørte til Antwerpen, for at besøge Café Kulminator. Med på turen havde vi Martin, der fyldte lidt meget og kilede sig fast på Lars.

Efter en enkelt øl på Kulminator hos de 2 gamle tudser, gik vi efter et spisested og da frokosten var indtaget, gik vi lidt rundt i byen. Martin skulle åbenbart ind alle steder, hvor der var bøger eller gamle vinylplader og Lars skulle partout slæbes med. Stakkels Lars!

Vi nåede op mod Antwerpens flotte banegårdsbygning men inden da, måtte vi lige forbi vandingshullet Bier Central. Her ville Martin absolut bestemme, hvad Lars skulle smage af øl – selv om vi allerede havde foreslået, at han smagte en Tripel fra Lefort. Så blev det for meget for mig. Jeg satte hælene i og så fik Lars en Lefort :)

Med toget tilbage til Mechelen. Aftenen fortaber sig lidt i tågerne, men vi fik da afleveret Martin til de andre igen og vi gik vist tidligt i seng :)

Søndag den 11. september 2022 - Hos Johan og rundtur på Het Anker

Søndag stod den på et besøg hos en ”Johan” i Ba Campus Nekkerspoel (i Mechelen). Johan samler på gamle øl og han er åbenbart ekspert i at købe øl op fra dødsboer. Vi ankom til den gæstfrie vært med besked om, at der var 2 køleskabe til fri afbenyttelse. Det ene indeholdt gammel øl og det andet nyt øl. Jeg havde hørt en fugl synge om, at der var et par flasker Westvlederen fra 1949 og det lykkedes mig at kapre sådan en flaske. Den delte jeg med nogle af de andre men det var fantastisk at smage så gammel en trappistøl. Selvfølgelig var den gået over tid og havde fået sherry noter. Men oplevelsen var stor. Johan sørgede for hot dogs og suppe til os og vi hyggede os. Arrangementet kostede ikke noget men sædvanen tro blev der samlet ind, så Johan kunne få lidt for gæstfriheden.

Westvlederen fra 1949

Vi fra ”7000” stak endnu en gang af fra de andre. Vi ville ikke helt slippe Het Anker og vi havde bestilt en standard rundtur på bryggeriet, så Lars, Søren og Jens Peter kunne se bryggeriet.

Brygprocessen hos Het Anker
Skilt på Het Anker
Jens Peter, Søren og Lars på rundtur hos Het Anker

Efter rundvisningen forlod vi bryggeriet. Vi ville ikke spise vores sidste aften måltid på Brasseriet med tjenere, der havde lært en del af Fawlty Towers hvad angår uforskammethed.

Søren og Lars nyder godt øl

Så vi gik ud i Mechelen og fandt et lækkert spisested på en båd ved Brasserie de Kraanbrug. Her blev jeg lidt forelsket i en fin elektrisk parasol med Het Anker logo på. Den kunne åbnes og lukkes i hele bådens længde. Det kunne da lige være noget for Brewpubben…

Aftenen sluttede med en tur rundt i Mechelen, før vi vendte retur til hotellet.

Mandag den 12. september 2022 - Hjemad igen

Mandag morgen gik turen hjemad efter vi havde spist morgenmad og fået købt lidt ind på bryggeriet.

Lars Amby havde anvist os et sted, hvor vi kunne handle ind, før vi kørte ud af Belgien og vi satte GPS’en mod butikken. Ejeren blev helt forfjamsket og det samme gjorde vi. Butikken var total tom og hun undskyldte mange gange, at vi ikke havde læst på FB, at hun havde lukket, for at få lagt nyt gulv. Men vi kunne sige, hvis der var noget, vi gerne ville have, så skulle hun finde det til os i kælderen.

Så gik det ellers tilbage mod Danmark, hvor vi ankom ved aftenstid igen.

Epilog

Efter turen sendte jeg følgende besked til Lars Amby:

”Vi fra ”7000” siger tusind tak for en rigtig god weekend. Vi har haft det rigtig skønt og det er nogle dejlige mennesker, du havde samlet på turen.

Vi var selvfølgelig ærgerlige over, at Het Anker dagen gik i vasken - og at brasseriets medarbejdere ikke forstod at håndtere vores selskab mere professionelt.

På vejen hjem besluttede vi, at vi ikke vil med næste år til Heist op den Berg. Byen virkede ikke særlig spændende på os.

Det er slet ikke sandsynligt, at vi tager afsted næste år - men gør vi det, så vil vi foretrække en mindre gruppe på 4-6 personer og vi vil nok stadig prioritere Mechelen, da der er mange lækre ølsteder dér. Samtidig er det let at komme til Bruxelles eller Antwerpen derfra. Vi vil måske koble det sammen med den dag, hvor Het Anker har åben smagning med bryggerier, der har lavet øl på deres whiskyfade. Måske er vi selv med dér. Så du skal ikke tælle os med næste år.”